Je gezondheid tijdens, maar ook na de bevalling op pijl houden

Het is erg belangrijk voor je om voor je gezondheid te zorgen tijdens de zwangerschap. Het is echter niet alleen je gezondheid tijdens de zwangerschap, maar ook je postnatale gezondheid. Het nemen van een vitamine na de bevalling kan je helpen de energie terug te winnen die verloren is gegaan tijdens het geboorteproces. Daarnaast is de kraamperiode een moment waarop je niet alleen over een sterke fysieke maar ook mentale kracht moet beschikken. Het is omdat vrouwen die net zijn bevallen vaak stress ervaren, of het nu komt door vermoeidheid of omdat ze zich geschokt voelen en niet klaar zijn om de taken en verplichtingen van een moeder uit te voeren. Moeders die net zijn bevallen, moeten extra energie hebben omdat ze nu meerdere taken hebben. Pasgeboren baby’s hebben nog steeds een onregelmatige slaapcyclus, dus midden in de nacht wakker worden is niet vreemd meer en wordt door alle moeders ervaren. Het maakt je minder uitgerust, moe en gestrest, wat resulteert in een verminderde gezondheid en het be├»nvloedt ook de kwaliteit en kwantiteit van je moedermelk. Sommige van de volgende manieren kunnen worden gedaan om de postnatale gezondheid te behouden.

Eet gezond en voedzaam voedsel

Na de bevalling moet je nog steeds de uitdagingen van het moederschap aangaan. Borstvoeding geven en luiers verschonen midden in de nacht zijn dingen die alle moeders moeten ervaren. Dit betekent dat je extra energie moet hebben om als moeder nieuwe activiteiten te ondergaan. Het consumeren van gezond en voedzaam voedsel is verplicht voor degenen onder jullie die net zijn bevallen. Naast het behouden van de gezondheid, kan het eten van voedzaam voedsel ook de kwaliteit en kwantiteit van moedermelk stimuleren. Indien nodig kun je na de bevalling ook vitamines of supplementen nemen om aan je voedingsbehoeften te voldoen, zoals postnatale vitamines van Ovabalance die alle vitamines en mineralen bevatten die je lichaam na de bevalling nodig heeft. Goede voeding om je gezondheid te behouden na de bevalling omvat eiwitten, calcium, koolhydraten, foliumzuur, vet, vitamines en mineralen.

Postnatale zorg uitvoeren

Naast het zorgen voor je gezondheid van binnenuit door een verscheidenheid aan gezonde voedingsmiddelen te consumeren, moet je ook van buitenaf voor je lichaam zorgen. Je kunt bijvoorbeeld een ontspannende massage doen na de bevalling. Postnatale massage is nuttig voor het strekken en ontspannen van spieren, het verbeteren van de bloed- en zuurstofstroom, het stimuleren van endorfines die nuttig zijn voor het verlichten van pijn, het triggeren van het hormoon oxytocine om moedermelk te lanceren en het stimuleren van het immuunsysteem.

Jeroen van Dam

Back to top