Business to business-marketing heeft veel verschillende opties. Maar een aantal standaard opties voor business to consumer marketing zijn niet aan te raden. Een tv-commercial is voor business to business helemaal niet effectief. In dit artikel nemen we je graag mee in verschillende marketing opties voor een business to business onderneming. De manier met de meeste mogelijkheden voor business to business-marketing is B2B telemarketing.
B2B telemarketing
Door middel van telemarketing heb je direct en persoonlijk contact met je potentiële nieuwe klanten. Met telemarketing heb je direct contact met de juiste persoon binnen een bedrijf. Terwijl je ze aan de telefoon hebt kun je gelijk inspelen op de behoeftes die er spelen binnen het bedrijf. Door op deze behoeften in te spelen creëer je een nog betere band met je nieuwe klant en zullen ze waarschijnlijk meer van je dienst of product afnemen. Als een potentiële nieuwe klant nog twijfelt dan is telemarketing uiterst geschikt om via de telefoon nog te proberen de klant te overtuigen. Telemarketing is een stuk effectiever dan een mail die potentiële klanten vaak over het hoofd zien of heel makkelijk wegklikken.
Andere opties
Naast telemarketing zijn er nog genoeg andere opties voor business to business-marketing. Niet ieder bedrijf heeft budget en capaciteit om telemarketing toe te passen. Je kunt ook gebruik maken van advertenties in relevante vakbladen. Of met behulp van een adressenlijst kun je potentiële klanten via de mail benaderen. Je kunt potentiële klanten ook een sample pakket sturen zodat ze jouw product gratis kunnen uitproberen. Ook kun je influencers inzetten binnen je vakgebied. Kies dan niet voor een algemene influencer zoals een voetbalster of acteur, maar ga voor een influencer die aansluit bij de doelgroep. Dat vergroot de geloofwaardigheid en daarmee de kans dat je doelgroep over gaat op aankopen doen bij jou.